اخبار العالم بالصور.. أولياء أمور لـ"التعليم": "منهجكم باطل"

0 تعليق 3 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

شن عدد كبير من أولياء الأمور حملة ضد المناهج التعليمية للطلاب بمراحلهم المختلفة خاصة المرحلة الابتدائية علي مواقع "التواصل الإجتماعي "فيس بوك وتويتر"، مطالبين بتعيين وزير تعليم جديد شاب يتفهم ألم ومطالب أولياء الأمور.

وشارك في حملة "منهجكم باطلة" علي موقع "فيس بوك" أكثر من 40 ألف ولي أمر، مشددين على ضرورة تبسيط وتقليل المناهج لتتناسب مع عمر الطالب من الصف الأول الابتدائي وحتي الثالث الثانوي.

كما طالب أولياء الأمور بوضع جداول امتحانات أدمية، وقانون حازم للدروس الخصوصية، واشراكهم في لجان تطوير المناهج.

من جانبها قالت مريم أمين أحدي المشاركات في الحملة : "ياريت تغيير المنهج بالكامل للمراحل التعليمية كلها وخصوصا مرحلة الإبتدائية ووضع منهج من اي دولة متقدمة مثل اليابان او اي دولة متقدمة اخري".

وأضافت شيماء كمال :" طالب مطحون + أم منهكة عصبيا وجسديا + اب مرهق ماديا + مدرس مضغوط ما بين ماديات ضعيفة ومنهج طويل وتيرم قصير = دولة ترتيبها 139 فى التعليم".

وأعربت ماجي ريان عن استيائها من الضغط علي الطلاب دراسيا، قائلة:" ماجي ريان ابني في سنه اولي اعدادي وبيحب الرسم جدا وحصص الرسم بس انا كل لما ييجي عايز يرسم في البيت او يلون ازعق معاه واقوله عايزين نخلص مذاكره انجليزي وعربي ورياضه ودراسات وعلوم وكمبيوتر ....بقي بالذمه مش حرام اقتل في ابني هذه الموهبه الجميله ده !ارحمو ولادنا".

وطالب محمد عصام بتقليل ساعات اليوم الدراسي لتنتهي في تمام الساعة الواحدة حتي يمكن اعطاء فرصة للطلاب لمذاكرة ما درسوه في المنزل والنوم مبكرا.

وقالت روميصاء محمد :" رابعه ابتدائى كفايه الدرسات دى بلوه والله معرفش هيحفظوا كل اسماء الشخصيات والاماكن دى ازى، والله ماعارفين يقروها حتى، والعلوم اللى تحس فعلا ان العيال هتطلع على طب بشرى، ورياضه وانجليزى بقواعد بالهبل، وكل ده المفرض يتحفظ فى شهرين".

 

 

 

 

 



الخبر | اخبار العالم بالصور.. أولياء أمور لـ"التعليم": "منهجكم باطل" - يمكنك مشاهدة مصدر الخبر الاصلي من الرابط التالي وهو : الوفد ويخلي موقع الوحدة عن مسؤوليته الكاملة عن محتوي اي خبر وانما تقع المسؤولية على الناشر الاصلي للخبر.

0 تعليق